המגיעים לאתונה בשנים האחרונות, אינם מודעים לשינוי הגדול שחל במראה וחזות העיר עקב אירוע מכונן מבחינתה – האולימפידה של שנת 2004
להכנות לקראת אירוח האולימפיאדה, היו השפעות דרמטיות על העיר והמדינה. ברמה הלאומית, הציפיות להכנסה כלכלית והחזרת ההשקעות בתשתית נכזבו ואפילו הכניסו את העיר והמדינה לחוב חיצוני אדיר שהתווסף למשבר 2008 ולחדלות הפרעון שבה המדינה כבר היתה שקועה עד צוואר. במישור חזות העיר והתשתיות, עברה אתונה את אחד המהלכים הגדולים והדרמטיים מאז מלחמת העולם השניה.
המאבק האדיר בין שימור לשחזור חייב את מתכנני להיות זהירים בפיתוח התשתיות מבלי לפגוע בנכסי תרבות אוניברסליים.
שלשה היבטים היו לעיני המתכננים: בניית מערכת תעבורה ורכבת תת קרקעית איכותיים, הורדת זיהום האוויר ושיפור חזות אזורי התיירות הקלאסיים.
הרכבת באתונה יעילה, מהירה ושירותית לא פחות משאר אחיותיה בבירות אירופה למרות שאיננה מגיעה לכל שכונות העיר אך עוברת בנקודות מפתח וידידותית למשתמש.
תחנת הרכבת בכיכר סינטגמה היא דוגמא מרתקת לתהליך של שיחזור ושימור הממצאים הארכיאולוגים שנתגלו במהלך חפירתה.
בחזית התחנה משמאל, חפירה ארכיאולוגית המגלה בפני המטייל קטע מחומת העיר, את אמת המים הפתוחה של פיזיסטראטוס שקבלה את מימיה ממעיינות חיצוניים ומי נגר עילי ושורת קברים.
לצורך שימור מירב הממצאים מצאו המשחזרים רעיון מהפכני, אותו תוכלו לראות עם תכנסו לצד הדרומי של התחנה על הקיר מול השעון הענק, תחת מעטה זכוכית העמידו באופן אופקי את הרחוב שראיתם בחוץ.
על מנת לאפשר למטיילים ליהנות גם משאר הממצאים העתיקים שנמצאו במרחב התחנה, הפכו את הרחבה האחורית למוזיאון ובו מוצגים ארכיאולוגים מגוונים.
ניתן לשוטט בין ארונות הזכוכית ולראות את אמת המים מקרוב (היא בת 2400 שנה), צלחות איפור, בקבוקוני בושם, קנקני יין, רצפת פסיפס, מצבות קבורה ועוד…
במהלך הטיול המודרך בעברית באתונה נעצור במוזיאון הרכבת ונדבר על ייצור והשימוש ביין ובבשמים בעת העתיקה.
טיול הטברנות בסופי השבוע באתונה לוקח את המטייל אל ההסטוריה העתיקה והמודרנית של אתונה ובמהלכו נבקר גם במוזיאון שברכבת התחתית
איך מגיעים: תחנת רכבת סינטגמה – בחוץ ובעיקר בפנים.