היה זה ארדואן שפנה לפטריארך היווני באיסטנבול וביקש ממנו לפתוח מסגד באתונה. בעיר הבירה היוונית, בת 4 מליון התושבים (כולל ערי הלווין) חיים כרגע כמאה אלף מוסלמים המבקשים מקום להתפלל.
ליוון חשבון ארוך עם האיסלאם ויותר מכך עם כל מה שמייצג בשבילה את האימפריה העותמאנית, או טורקיה של היום. החשבון שנפתח בין יוון לאימפריה העותמאנית שותת דם זיכרונות שאיננו יבש או נמחה עם השנים.
כמעט 500 שנות הכיבוש העותמאני ביוון הטביעו חותם על עולמם של היוונים הקנאים למורשתם. ההשפעות הן בעיקר בהיבטים כלכליים ותרבותיים… כמובן שגם המוזיקה, הקולינריה וסגנון החיים הושפעו רבות… אבל התיעוב עדיין מבעבע, בעיקר אצל המבוגרים באוכלוסיה.
רק פעם אחת נתנו למסגד לחזור לרגעים ספורים להיות בית תפילה…. היה זה בשנת 1966 כשמלך סעודיה הגיע לביקור בעיר.
מסגד ציטאראקיס נבנה בשנת 1759, על ידי המושל העות'מאני של אתונה ועם שחרורם של היוונים מעול הטורקים הפך המסגד למרכז תרבות ומוזיאון האוצר בתוכו עבודות מסורתיות ואוסף קרמיקה.
מדובר במבנה עותמאני קלאסי היושב בצמוד לספרית אדריאנוס וממרפסתו ניתן לראות את האקרופוליס וכיכר מונסטראקי ההומה.
בתוך המסגד נשמר סגנון האדריכלות העותמאני אך כמעט כל תמשיחי הקיר המקוריים נמחקו וצבעם דהה וניתן לראות שנעשה נסיון לשמר איים בודדים של מקוריות…
בקיר המבנה המזרחי ניתן לראות את ה'מחרב' (גומחת תפילה המצביעה על הכיוון למכה) מעוטר בשיש צבעוני, על המרפסת נמצא 'מחרב' נוסף (כנראה לנשים או למאחרים שאינם מוצאים מקום) משקוף דלת הכניסה מעוטר בתבליטים עדינים וסימטרים מעולם הצומח ובלוח השיש העליון ברכת הבית " אין אל מלבד אללה…"
סגנון הנטיפים הממלוכי קיבל ווריאציה עותמאנית עם תבליטי טיפות הפוכות גם בתוך האולם מעל ומסביב למחרב.
כרגע מוצגות במקום תערוכות מתחלפות, אך אין ספק שהעומד בכיכר מבין שמדובר במבנה עותמאני שקשתות רחבות מהוות את חזיתו.
בטיול המודרך בעברית באתונה, אל אתרי התרבות המרכזיים של אתונה נסיים ב'אגורה' למרגלות ה"מסגד" ונדבר על ויחסי יוון וטורקיה כמרכיב מרכזי בגישה היוונית לזרים.
את הטיול הקולינרי באתונה אנחנו מתחילים בשוק המיתולוגי (ה'אגורה') וממשיכים לעבר השווקים המרכזיים של אתונה המודרנית.
מיקום: כיכר מונסטראקי, צמוד לספרית אדריאנוס.